måndag 27 mars 2017

Ett mörkt Stockholmstips


I början av året var jag på en osynlig utställning och jag vill verkligen rekommendera den. Eftersom den är häftigare ju mindre man vet om den så tänker jag inte berätta mer än att man får prova på hur det är att vara blind. Man bokar en tid för guidning men det finns grejer att prova före eller efter så se till att sätta av mer tid än själva guidningen.
Här står det nästan "Katarina". Jag blev så till mig av att förstå hur blindskriften på skrivmaskin fungerade så jag slog fel på sista "a" av bara farten. Att jag ropade "nej" i samma sekund som jag tryckte ned knapparna hjälpte ju inte.
En selfie :-)
Passar även på att rekommendera restaurangen Svartklubben, jag har varit där tidigare och kommer att återvända dit.


2 kommentarer:

  1. Låter ju spännande.
    Men jag vet inte om det är något för mig, tycker inte om mörka rum när jag inte vet vad som finns där.
    Undrar om blinda känner lika dant när de är i miljöer som de inte känner till? Eller om de är så trygga med sina andra sinnen så de snabbt vet vad som finns i okända rum.
    Vill till att guiden ger ett förtroendeingivande intryck så man vågar lita på hen och följa med in i mörkret. För vem vet, kanske hen leder en mot en avgrund... ;)
    Hm, undrar om blinda i allmänhet har en större tillit till folk?
    Känns som de borde vara beroende av att folk är välvilliga och hjälpsamma, men så är det naturligtvis inte. De klarar sig säkert hur bra som helst på egen hand, de som är vana med att inte se och inte vet något annat.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Just sådana frågor får man chans att ställa.Och om du skulle vilja gå men känner dig osäker så tycker jag du ska ringa dit och prata med dem, säkert går det att ordna något så att du känner dig tryggare. De är väldigt noga med att alla ska känna sig väl omhändertagna.

      Radera

Lämna gärna ett avtryck.