torsdag 12 januari 2017

En födelsedagstårta extra allt

Så här i början på det nya året och inför alla kommande födelsedagar så är det väl bäst att visa upp bilder från när min kompis blev firad i oktober.

Jag var hos henne en helg och tanken var att det första kvällen skulle bli en överraskning i form av häng med mig och en annan av hennes vänner. En person som jag inte kände, bara hade sagt hej till i förbifarten men så där spontant tyckt om och därför kontaktat henne på fb för att se om vi skulle ordna något tillsammans. Nu kom överraskningen lite av sig pga sjukdom men vi hade kul när vi planerade och det var kul att äntligen få avslöja (i dörren på behörigt avstånd från förkylningsvirus) hur vi hade pratat ihop oss och planerat och nästan avslöjat oss för den gemensamma vännen då vi plötsligt visste saker om dennes helgplaner som vi faktiskt officiellt inte hade fått reda på.

Och lite snitslad bana blev det, den jag hade förberett och känt att där i det lilla och enkla så tittade den kreativa glädjen fram igen.
En tekula var den första ledtråden.
Marmelad den andra.

Och shortbread den sista.
Och sen återvände vi till lägenheten där jag hade dukat fram en massa gott för afternoon tea på tu man hand.

Dagen efter blev det tårta! För även födelsedagsfirarens son och jag hade planerat lite överraskning. Tårttillverkning! Vi utgick från köpemuffins. Jag hade planerat för fyllningen till kompisen och till mig, vi har lite olika uppfattning om vad som är gott. Efter att jag hade visat hur spritsen fungerade så satte hennes son igång att dekorera födelsedagsbarnets tårta. Superkul tyckte han att det var!
Och ännu roligare när han frågade sin mamma vad hon ville ha för godis och hon svarade allt.
Sonen hade fått bestämma vad vi skulle ha på och hans beställning löd "gott godis". Det lät klockrent i telefon men när jag sedan stod där i butiken så insåg jag att jag inte hade riktigt koll men det gick hem i alla fall. Han är inte så förtjust i grädde så han fyllde sin tårta med minimarshmallows som vi höll på plats med hjälp av tårtgelé.
Och så godis på toppen. Den ena råttan fick en extralång svans som sveper runt tårtan. Och så hade jag köpt lite kolaströssel som vi båda tyckte såg ut som råttbajs och det hade vi väldigt roligt åt.

Min tårta blev ett råtthål. Självklart med råttbajs :-)
Och hade inte födelsedagsbarnet vrålat "Jag är hungrig" från vardagsrummet och vi då hade kommit på att maten i ugnen faktiskt var klar, ja då hade vi nog stått och dekorerat i några timmar till för så kul hade vi det.

2 kommentarer:

  1. Så jättekul idé! Det hade man ju kunna ha på barnkalas - dekorera din egen tårta! Som tur är har vi alla barnens kalas på sommaren så man kan vara ute och lite behöva gegga ner hela köket. Toppenidé!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har haft det på kalas som vuxen, gick hem då också :-) Bakade choklad- och vaniljsockerkakor i limpform och så fick man skära skivor och bygga sin egen tårtbit. Kul och extra perfekt om det finns allergiker i sällskapet.

      Radera

Lämna gärna ett avtryck.