lördag 10 december 2016

Malt, jag älskar dig

Jag älskar vörtbröd! Men inte det fluffiga som säljs i butiker utan jag brukar baka mitt vanliga grova och tillsätta vörtkryddor. Mitt väldigt grund-grundrecept på bröd ser ut så här:
1 paket jäst
5 dl vatten
1 msk sirap/socker
mjöl mm

Vad 'mjöl mm' betyder beror på vad jag är sugen på och vad jag har hemma. Grovt mjöl typ råg och dinkel och sedan havregryn och/eller blandade krossade korn (som ibland får sig ett uppkok innan), nötter, frön och så såpass med vetemjöl så att det i alla fall kan jäsa lite. Ibland kanel, ibland något annat, och till december vörtkryddblandning. Bakas i långpanna på 225 grader C i 10-12 minuter. Och till jul då en påse vörtkrydda. Fast i år ville jag blanda egen krydda för för jag väljer ofta bort citronsyra, vet inte om det är så farligt som vissa hävdar men med min kroniska hosta som orsakats av att jag bodde i mögelhus så känns det säkrast att välja bort ett ämne som har varit så i blåsväder.

Recept på egenblandad vörtkrydda hittade jag här men jag saknade malt i det. Frågade en bloggare som jag tycker har koll och, även om hon inte hade blandat just vörtkrydda, så föreslog hon att jag skulle köpa rågmalt från en finsk butik. Och den finska butiken jag hittade blev verkligen engagerade i mitt brödbak så det var ett dyrt men trevligt inköp. När jag inte riktigt lyckades översätta receptet på paketets baksida så ringde jag upp dem och samma kväll fick jag en svensk översättning av receptet. Det hade fungerat att baka utifrån google translate men det hade delvis blivit lite gissningslek. Meningen "Leivo taikinaste 3-4 leipä" översatte google med "Baka bröddegen grad 3-4" fast det den egentligen betyder att man ska baka ut 3-4 limpor.
Malten luktade, redan i sin påse, så otroligt gott så jag gick och sniffade på den dagarna innan jag började baka. Och när jag kokade upp den så luktade den ännu godare. Den grova sorten som jag valde kan man göra svagdricka på först och sedan baka på men jag kan ju säga att jag blev mer sugen på att öppna upp en vetevärmare och stoppa i en näve maltkorn i den. Tänk att få den goda lukten varje gång man värmer stela muskler.  
Malten gjorde att brödet var lika vackert innan som efter det var gräddat.
En annan rolig sak man kan göra med vörtkrydda är australiensiskt fruktbröd. Under några år försåg jag en inflyttad kompis med sådant, hon hatade att baka men just fruktbrödet var något hon saknade från Australien. Hon trodde inte att det var något som skulle behöva saknas för första gången hon hälsade på pojkvännen här i Sverige var vid jul och hon hade ju ingen aning om att det väldigt bra substitutet vörtbröd endast såldes just under den perioden av året. När hon flyttade hit var det sommar och hon letade förgäves efter det goda brödet. Sedan lärde vi känna varandra och till jul smakade hon på mitt grova vördbröd och blev kär. Så jag testade att tillsätta en påse blandad torkad frukt, fler sorter än i det australiensiska, tillsammans med vörtkryddorna och det fick betyget "bättre än det originalet".
Adventsfrukost.
Utvärderingen av mitt crossoverbakande denna gång är att det är Supergott! Dock känns inte vörtmixen alls, jag behöver nog göra dubbel- eller trippelsats för att den ska slå igenom men malten i brödet var en verklig hit! Receptet finns i slutet av inlägget men jag följde det inte helt. Mest berodde det på att jag i bakandets stund insåg att jag inte alls hade rågmjöl hemma. Det som fanns var grovt dinkelmjöl och bovetemjöl så jag hällde i en massa dinkel och sedan bovete tills konsistensen blev som jag ville ha den. Förutom solrosfrön så hade jag i linfrön. Fikon struntade jag i då jag inte gillar frukt i bröd. Sirapen tog jag en mindre mängd av då jag inte är så förtjust i sött bröd utan bara sötar så att degen ska jäsa. Och så bakade jag ut det i långpanna för att jag upplever att riktigt grovt bröd har lättare att jäsa så än som limpa. 


Malt- och fikonbröd
Ingredienser
3 dl malt
6 d vatten

5 dl filmjölk
1 msk salt
50 g jäst
1.5 dl sirap
8 dl rågmjöl
2 dl skrädmjöl
Ca 12 dl vetemjöl
1.5 dl solrosfrön
200 g fikon
75 g smör eller margarin

Till pensling: ägg
Till garnering: solrosfrön


Gör så här:
Koka upp malten i vatten och blanda i filmjölken, Vätskan skall vara ca 37 grader.
Tillsätt salt, jäst, sirap och mjöl.
Tillsätt solrosfrön och fikon skurna i små bitar.
Arbeta till en smidig deg.
Tillsätt det rumsvarma smöret på slutet.
Låt degen jäsa.

Baka ut till 3-4 limpor, låt jäsa.
Stick hål i bröden med en vass gaffel eller sticka.
Pensla med ägg och garnera med solrosfrön.

Grädda i 200 grader ca 50 – 60 min.

Du kan prova om brödet är färdigt genom att knacka det i botten. Ihåligt ljud = färdigt bröd.
Smaken är bäst efter några dagar. Brödet går utmärkt att frysa in.













2 kommentarer:

  1. Vad kul att det blev så bra med rågmalten :) Får helt enkelt ta och besöka vår finska butik i Norrköping och se om de har någon rågmalt och baka malt- och fikonbröd på. Vet att deras sortiment i butiken inte är så stort men det borde iaf gå att beställa hem.
    De australiensiska fruktbrödet låter också spännande med vörtkryddor och frukt. Måste testas!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du lär ju hitta på en drös nya recept också när du väl börjar. Här har jag lite bröd kvar men kanske blir det en halv sats till innan jul och med mer vörtkryddor.

      Radera

Lämna gärna ett avtryck.