torsdag 16 juni 2016

I'm in love with marängsmörkräm

Jag har sagt det förrut men jag är väldigt förtjust i program som Sveriges mästerkock och liknande bakprogram (både de med barn och de med vuxna). Det är inte tävlingsgrejen i sig som jag gillar utan den glädje och nyfikenhet som deltagarna uppvisar när de testar nya saker. Det finns ett antal råvaror som jag har testat att äta bara för att jag har sett dem i programmen, exempelvis benmärg. Men igår var det inte benmärg som stod på menyn utan marängsmörkräm. Det är så många deltagare som har höjt denna, för mig okända fyllning, tull skyarna och efter veckor av rulltårtssug men även missnöjt grymtande över allt skräp som är i köperulltårtor så ställde jag mig att baka.

Sockerkaksreceptet är der samma som när jag var liten och det kommer från min mammas skolbok i husmorskunskap. Säga vad man vill om tanken på att det bara var kvinnor som behövde lära sig att laga mat men sockerkakan är den godaste jag någonsin har ätit. Marängsmörkrämen googlade jag fram och valde en som jag kände igen tillvägagångssättet från tv. Allt gick bra tills jag skulle lägga ihop rulltårtan, jag är visst lite ringrostig och glömde sockra innan jag vände på botten.
 Men med en drös bär så såg det lika gott ut som det smakade.


I övrigt så är det lite torka här på keativiteten. Inte i huvudet för idéerna finns men där finns även så mycket andra tankar som behöver tänkas så de där texterna som jag går ocj leker med, de där sakerna som jag ser framför mig, de kommer liksom inte ut. Jag tröstar mig med att allt kommer vara väldigt välplanerat och funka perfekt när kroppen väl följer hjärnan igen. :-)

8 kommentarer:

  1. Där var du ju igen! Har undrar var du tog vägen. Men det finns tankar som är viktigare än att blogga. Så njut av den där rulltårtan medan du tänker dem :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Rulltårtan konkurerar snabbt ut tankarna, hjärnan är fullt upptagen med "mmmmmmm" :-)

      Radera
  2. Den ser väldigt god ut även om du glömde sockret! Drömtårta har varit en av mina favoriter sedan jag var liten. Men jag gör den väldigt, väldigt sällan.

    Tack för att du jämförde mig med färggranna kulor - det värmde faktiskt för jag älskar de kulorna!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ta och konstruera den där teleportören och kom över på en bit! Jag har haft ett komplicerat förhållande till drömtårta, älskart men är inte så förtjust i smörkräm men detta... Nu är förhållandet helt okomplicerat och totalt kärleksfullt ;-)

      Radera
  3. ÅH GOTT!!!! Kan du inte dela med dig av receptet? Jag är också en sådan där som älskar bakprogram. Sitter fullkomligt hänförd framför dessertmästarna och såg nyss det stora tårtslaget. Kan. inte. få. nog. av. bakknep liksom! Men av någon outgrundlig anledning har jag aldrig testat marängsmörkräm.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vilken tur du har! Som har det kvar att testa alltså :-) Jag ska leta upp sidan jag hämtade det ifrån och länka till den för det var en väldigt bra samling av olika klet där. Ska se om jag kan bidra med några egna också.

      Radera

Lämna gärna ett avtryck.