fredag 22 april 2016

Grattis jorden, det är din dag idag


Idag är det tydligen Jordens dag (Earth day). Det är både fb och google som upplyser mig om detta. När jag följde googels temabild så kunde jag läsa att dagen är en temadag som började firas 1970, initierad av den amerikanske senatorn Gaylord Nelson för att uppmärksamma världens miljöproblem. På fb ges jag möjligheten att dela en illustration där många små människor hjälps åt att vattna en stor planta. Jag har inte delat den, förvisso gillar jag bildens budskap att vi måste hjälpas åt att värna naturen men där finns även en text och att säga "Happy Earth Day" och det känns lite som att gratta en kvinna på Internationella kvinnodagen.

Jag tänker "fira" genom att gå till återvinningsstationen med min sopsortering och slänga oförsvarbara mängder plast. Sedan årsskiftet har jag ätit mer grönsaker och mindre kött, något som både jag och planeten mår bättre av. Fast ibland undrar jag om inte all denna plast som jag så att säga får på köpet med grönsakerna äter upp miljövinsten, kanske gör jag fortfarande lika stor miljöpåverkan som den påverkan som köttproduktionen gör?

Jag har i alla fall sagt grattis till mina små plantor här hemma, tror de uppskattade det... Att odla sådant som jag kan äta, sådant som inte behöver en massa extrapyssel utan klarar sig i befintlig jordmån och i befintligt klimat, tycker jag känns väldigt skönt. Ingen hemsläpad plast där.
Min koriander har nyligen fått de där första flikiga bladen och jag blir glad av att bara titta på dem. Just koriander verkar ju vara något man antingen älskar eller avskyr och jag tillhör helt klart den första kategorin. Främst älskar jag färsk koriander. Malda frön går också bra men själva bladen är så underbart goda så jag kan gå och godisäta dem direkt från plantan. Lite svårt tycker jag att det har varit att fröså, det har inte riktigt velat ta sig. I år så kom det snabbt upp grönt från ett skott och jag jublade. Sedan kom det fler och fler men denna första dominerade med sina blad och jag gjorde en mental notering om att ta frön just från detta livskraftiga exemplar.
Sedan kom de där första plantspecifika bladen, hjärtbladen... (för övrigt ett underbart namn tycker jag)

Ah, ett spenatfrö som hamnat i fel bytta.

Ha nu en fin dag i samspel med vår jord.

2 kommentarer:

  1. Koriander är ju SÅ gott! Jag kan inte riktigt förstå hur folk kan tycka att det smakar tvål, men tydligen skall det ju någon slags skillnad i generna som gör att man uppfattar smaken så olika.
    När det gäller plast på grönsaker så sägs det ju att miljöpåverkan blir klart mindre när man använder plast runt dem än tvärtom. Hade plasten inte funnits så hade inte grönsakerna hållit sig och då hade mer kasserats eller behövts besprutas.
    Härligt att se alla dina plantor som växer! Håller tummarna för att de fortsätter att ta sig bra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gissa om ditt svar gör mitt samvete lite lättare!

      Radera

Lämna gärna ett avtryck.