tisdag 17 november 2015

Om en drake

Jag har alltid gillat drakar, det är något visst med dem. För flera år sedan gjorde jag en drake i keramik, bäst som jag höll på med den så insåg jag att jag inte visste hur ett drakhuvud kunde se ut. En kursare hade mer koll och skissade snabbt upp det åt mig och då gick det bra. Sedan dess har jag gjort en gul påskdrake och nu senast en skattgrottsvaktande grön drake. 

Såhär såg grunden ut:

Äggkartongspluppen hängde med länge, den var tänkt att sätta en fingerdocksdrake på. Men innan jag hann måla den så fick jag reda på att fingerdocksdraken inte måste vara med och då kunde jag ju inte motstå frestelsen att försöka skapa en drake genom att bygga på den med mer äggkartong och tidningspapper. Det var en massa pillande och säkerligen ligger det säkert fortfarande något drakfjäll kvar här hemma.


Eftersom burken är som en sparbössa så behövde den kunna öppnas i botten. Penninginkastet är uppe till höger, där det är mycket glitter. Jag ville gärna ha bort den vita plastranden men tidningspapper fungerade inte då det inte gick att öppna och den svarta färgen fäste inte riktigt så det fick bli en ådra av vit sten i berget...
I grottöppningen är det också mycket glitter. I själva grottan stoppade jag in en blyertspenna, några bokstäver och en chokladpeng.

Och draken har fått flytta till NaNoWriMo-gänget här i Stockholm. Vad de gör, mer än att hålla draken på gott humör, kan du läsa mer om här. 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna ett avtryck.