tisdag 3 november 2015

NaNoWriMo, vad är det?

National NovelWritingMonth, så kallas november för en massa människor välden över.  Jag hörde talas om det första gången efter att jag hade flyttat till Stockholm och testade att skriva camp i juli. Då är det internetbaserat och man får välja sitt ordmål själv. Under november så är målet 50 000 ord för alla, även om man kan fristyla och köra sitt eget race. Det kändes helt galet och lite kul, särskilt som det händer en hel del här i Stockholm under denna månad, allt med fokus på att skriva, skriva och skriva lite till. På kick-offen fick vi kuvert med peppande innehåll.  En grej var ett papper med peppande tillrop för alla dagar i månaden, på dagens datum står det ”Förklara för någon vad NaNoWriMo går ut på”. Om jag hade skrivit och följt uppmaningarna så skulle jag den trettonde november introducera en fluffig hundvalt, den tjugonde en ny karaktär och göra hen besatt av köttbullar och den tjugoandra avliva eventuella vänner som min huvudkaraktär har kvar.

På dagens datum står det även att man idag bör ha skrivit 5000 ord totalt. Jag har skrivit… noll. För jag insåg redan i söndags, det jag har lutat mot redan innan det startade, att jag inte alls känner för denna skrivrusch. Jag vill kunna växla mellan olika saker.  I juli var det en annan sak, jag kunde fortfarande pyssla om jag kände för det utan att direkt sabba skrivandet.  Att lägga en hel månad på att bara skriva lockar inte. Att det funkar för andra är helcoolt, tänk er att skriva en bok på en månad. Oredigerad men ändå. 

Det är ju inte så att november kommer att vara helt skrivlös för mig, jag har några berättelser som jag går och klurar på. Kreativiteten har återvänt efter en period när jag mest har varit trött. Så skönt att vilja göra saker igen, att känna det där lustfyllda. Så när donationsbössan för de lokala NaNoWriMo eventen behövde pimpas hoppade jag typ jämfota och hojtade ”jag vill, jag har en idé”. Och jag fick, kanske för att alla andra vill skriva :-) Så här har lekts med en yoghurthink som jag tiggde från grannen, äggkartong, tidningspapper och typ tapetklister. Idag har hela härligheten målats och snart ska den få flytta till arrangörerna för att samla skatter och bidra till priser i utlovade tävlingar. Om det finns ett jumbopris så kommer jag att vinna stort och stolt :-)    





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna ett avtryck.