fredag 18 september 2015

Frukt... (fotoutmaningen)



I helgen som var hälsade vi på både mina och DenDärs föräldrar. Mycket gott åt vi på båda ställena. Hos DenDärs föräldrar gjorde jag en ny bekantskap, krikon. Enligt de andra så smakar de lite syrligare än plommon men jag tyckte de var minst lika smaskiga som blå plommon.


Många krikon blev det...


Och när vi skulle åka hem fick vi, förutom krikon, fylla väskorna med morötter, rödbetor, tomater och purjolök. Lyxigt.

Men jag blev så till mig av härligheten så jag missade att kolla bakgrunden fler gånger. På översta fotot drog jag duken åt sidan men inte tillräckligt så den syns på ett hörn. Nedan fotade jag korgen, efter första fotot la jag märke till hinken och flyttade på den, sänkte även kameran för att inte få med handtaget på kylskåpet. Perfekt kort nästa alltså eller...?
Nä för då fick jag ju med burkarna som jag inte hade lagt märke till första gången.

På många ställer ser man frukt ligga och ruttna. Jag förstår om man som fruktträdsägare inte hinner ta tillvara på allt. Ibland har jag plingat på och frågat om jag får plocka lite frukt.
Men hos en del behöver man inte ens plinga på för de har själva plockat upp och lagt ut i korgar. När jag gick förbi den här korgen på morgonen så var den full med plommon och bredvid fanns en korg full med äpplen. Jag tog några av de förstnämnda och hade en god promenad. På eftermiddagen fanns det bara ett enda plommon kvar. Tänk vad många vi är som har blivit glada när vi passerade där!
Och så kan jag ju inte låta bli att visa upp vår gurka, också den från DenDärs föräldrar. Den gurkan har en väldigt tydlig åsikt om detta med att bli uppäten...

I övrigt ser jag fram emot goda clementiner och apelsiner. Från barndomen är apelsinen en vinterfrukt men sedan en sommarsemester i Portugal så förknippar jag den även med sommar. Men tillsammans med nejlikor så blir den definitivt en adventsfrukt. Och eftersom vi kör DenDärs sjuarmade ljusstake som adventsljusstake så börjar vi adventsmysa redan i början av november. Snart dags alltså.





Här finns mer frukt.

12 kommentarer:

  1. Krikon har jag smakat nångång,men jag tycker nog plommon är godare..
    En korg med äpplen eller flera vid bra äppelår brukar vi ställa ut på gatan för förbipasserande att plocka till sig...Men iår blir det inget sånt,finns knappt ett enda äpple på träden,Gurkan var ju häftig alltså,vem vågar sätta tänderna i den ?? :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Äppelbrist har jag hört på flera ställen men här dignar träden.

      Radera
  2. Oj vad mycket frukt och grönt, härligt! Vad jag skrattade åt dina fotograferingsproblem, välkommen till min vardag!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ju skönt att höra att även ni duktiga gör dessa tabbar, ger liksom hopp för framtiden.

      Radera
  3. Så roligt att du har med krikon. Den frukten har jag aldrig smakat, men släktingen plommon. Och vilken rikedom att få med sig hem så mycket gott! Ha en riktigt fin helg!/Kram

    SvaraRadera
  4. Härligt bidrag på frukt. Gillar även din gurkbild. Ha en fin kväll Kram Pernilla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den gurkan vet vad den vill. Och nu har den blivit förevigad i ett pyssel, mer om det någon annan dan.

      Radera
  5. Härligt att du bjussar på "fototabbarna" som vi alla gör ibland:) Mycket gott med hem förstår jag! Trevlig Helg!
    Kram Martina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja herregud vad fototabbar det blir ibland, särskilt när jag är ivrig.

      Radera
  6. haha, din gurka var ju bara för kul! Häftigt! Roligt och härligt inlägg!!!

    kram kram Malin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den var så rolig så jag har förevigat den på lite olika sätt. Kommer nog på bloggen längre fram.

      Radera

Lämna gärna ett avtryck.