lördag 29 augusti 2015

Vatten... (fotoutmaning)

Jag är i Göteborg på improvisationsfest(ival). Härligt, roligt och way out of comfort zoon to do impro in English. Under tiden är det ju också fotoutmaning hos Fröken foto och fast jag hade förberett ett inlägg så var min hjärna för full av upplevelser för att jag skulle komma ihåg att lägga ut det. Men här kommer det, från ett Göteborg som tack och lov har fått mindre vatten uppifrån än vad väderleksrapporterna siade om. Annat vatten finns det ju och det är en av de saker som jag gillar med stan. Och imorgon ska vi till min favorit, Delsjön. Sådär skog, strand, klippor och sjö i härlig kombination.

Allt behöver ju vatten och det är häftigt att se torra, till synes döda, miljöer lever upp efter regn. Hur fröet till liv ändå finns där, hur växter skjuter fart och nedbäddade djur tar sig fram igen. Nu var det ju inte öken, varken sandig eller frodig, som jag fotade utan torkade alger. Men jag tycker det påminner om den där fasta ytan som torra områden får efter att ha sugit upp allt regn.

Andra växter som har fått uppleva både torka och monsunregn är mina krukväxter. Det sållar snabbt ut de kinkiga växterna om man säger så. Men även de tåliga växterna har visat sig trivas mycket bättre med jämn fuktighet och efter de har fått självvattnande krukor så trivs de så är det härligt grönt här hemma. Även grönsaker under tak ute mår väldigt bra av självvattnande krukor. Lätt att göra är det dessutom, instruktion finns här då jag hittade lite förbättringsområden efter att första gången ha följt en beskrivning på nätet.

När jag har missat att hålla koll så kan jag mötas av denna syn...

Varför använda den ditsatta ställningen när persiennen är en så mycket bättre, och ljusare, klätterställning...


Här ser du vad andra har tänkt på utifrån dagens tema.

2 kommentarer:

  1. Visst är städer med vatten härliga! Och vatten också, fast helst inte uppifrån i alltför stora mängder:)!

    SvaraRadera
  2. Låter kul med festival! Göteborg är fint och tro mig, även de har fått mycket vatten ovanifrån i sommar, men kanske inte lika mycket sedan värmen kom ;)

    kram kram Malin

    SvaraRadera

Lämna gärna ett avtryck.