måndag 27 april 2015

Lite smått och gott (återbruksutmaningen)

Jag fortsätter att småpyssla. Har ju rensat länge och allt eftersom släppt taget till mer och mer materiella ting. Det betyder inte att jag lever asketiskt utan att jag hade väldigt mycket prylar tidigare. Nu har jag färre. Jag småplockar fortfarande för att alla pryttlar ska hitta en plats. Ibland hittar jag material som jag har sparat till den där perfekta grejen. Exempelvis en bit grön filt. Den köptes för att vara gräsmatta i ett mumintittskåp som gjordes till en fd kollega. Det blev så lyckat! Och filtresten laddades med denna känsla och då var det svårt att hitta ett annat projekt som var värdigt.

Men mitt i allt detta att lösgöra mig från prylar så har jag också fått lättare att använda det jag har. Jag har skrivit om det tidigare, då var det fortfarande en blandning mellan skönt och jobbigt. Den här gången var det bara skönt. När jag nu ramlade på filtbiten så bestämde jag att den fick bli skyddsfilt till mina egenhändigt gjorda keramikunderlägg. De är lite grova på undersidan så jag har ogärna haft dem direkt på trä. Nu är undersidan len och mjuk och underläggen kommer till användning.

Jag gjorde massor i olika färger och  med olika blad men har under årens lopp gett bort någon/några i taget när kompisar har fastnat för dem. Nu kommer de kvarvarande till användning!

Sedan satte jag saxen i ett gult kuvert som DenDär hade fått ett kort i från mig. Kortet har jag redan klippt isär och satt upp, så nöjd blev jag med det minsann :-) DenDär blev mest förtjust i kuvertet som hade exakt rätt gula nyans för att kvalificera sig som hans favorit-bli-glad-av-färg. Det är lite kul för det är ju DenDär som har inspirerat och peppat mig till att släppa taget om saker och enligt egen utsago har han inga sparartendenser alls men jag inser att någon liten ekorregen bär han allt på ändå :-) Nu tjuvade jag i alla fall tillbaks kuvertet, pillade upp det och klippte ut en rektangel som jag använde som fotografibakgrund i en av hans födelsedagspresenter. Först var jag osäker på färgkombinationerna rött och gult men jag gillar hur det gula får bilden att lysa och lyfter fram (plast)getingen samt hur ramen tar upp det röda i clownnäsan.



I mina gömmor hittade jag även en mjuk magnetplatta, den har hängt med ännu längre än filten, och nu fick den hänga med i "använda-racet". För väldigt många år sedan laminerade jag bilder och klistrade upp dem på hårda kylskåpsmagneter. Det blev snyggt men inte användarvänligt, magneten i sig var svår att komma åt och när man envisades så sprätte man lätt av bilden. När jag hittade magnetplattan så köpte jag den glatt fast jag just då inte var sugen på fler kylskåpsmagneter, det gäller ju att passa på liksom... Sen har den legat där i väntan på de där perfekta magneterna. Jag vet inte hur det är hos er andra, brukar de där perfekta projekten ramla in bara sådär? Och brukar ni i så fall komma ihåg alla saker som ni har i beredskap? Hos mig är svaren "Nix" och "Absolut inte". Men nu så, nu blev det ytterligare en present till DenDär för han hade en lapp som han ville spara men inte visste hur. Så jag laminerade den och använde fotofästen från tiden då jag gjorde album. Verkar funka bra att fästa det med, får se hur det går i längden. Superlim vågade jag inte riktigt använda, tror risken finns att det skulle ha reagerat med plasten. 




Inte alla som har en frys som är inspekterad av av en tjeck :-)
Nästa vecka tänkte jag visa upp ett större prokekt. Bäst att skriva det här så jag får ändan ur att göra klart. Det är en såndär detalj kvar som förbättrar funktionen men inte är nödvändig och då kan det där sista lätt bli bortprioriterat här hos mig. Grejen funkar ju liksom ändå. Men nu ska den snart funka ännu bättre :-)

Vad andra har fixat med nu i veckan kan ni se här

2 kommentarer:

  1. Så härlig pysselstund! Det mår man bra av. Magnetmatta tror jag att jag får skaffa hem :)

    Jag glömde säga att du hade helt rätt i fredags. Jag glömde totalt bort att lägga in bilden med maj månads teman. Men den ligger ute nu ;) huvudet är inte alltid med.

    Kram kram Malin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så skönt att det är fler än jag som lider av den åkomman ibland :-) Jag såg temana och har redan börjat klura och fota. Fortfarande så kul!

      Radera

Lämna gärna ett avtryck.