lördag 6 december 2014

Adventskalender - sjätte december



Hela natten drömmer Hejkon Bacon om Mamma och alla sina syskon. De är kvar hemma i svinstian, instängda, och Pontus vaktar dörren. Hejkon Bacon försöker rädda dem men Pontus kastar hela tiden ostsmörgåsar som Hejkon Bacon måste fånga. Men en ostsmörgås växer i luften och när hon får den över sig kan hon inte röra sig. Hon försöker äta upp den men den är för stor. ”Så du grisar ned” skrattar Pontus medan Hejkon Bacon lämpar för att komma loss.

”Men älskade lilla grisen” säger Alice och trasslar ut Hejkon Bacon från ostsmörgåsen. Fast nu förvandlas den till en filt. Den med hjärtan, den som luktade Alice och kanade så roligt. Nu är den inte rolig längre. Hejkon Bacon sniffar på den och tycker att den luktar ost. ”Är Mamma och mina syskon också här?” frågar hon Alice men Alice bara fortsätter att kramas.  

”Dags för frukost” säger Alice och reser på sig. Hejkon Bacon traskar efter henne ut i köket, där sitter redan pappa och Pontus
”Här Hejkon Bacon” ropar Pontus och så kastar han upp en ostsmörgås i luften.
”Det är bara jag som får mata henne!” skriker Alice och norpar en smörgås från Pontus förråd. Men Hejkon Bacon hoppas inte efter några smörgåsar, hon springer till kökssoffan och hoppar upp i pappas knä.
”Jag tror inte hon är på lekhumör” säger pappa, ”Är du morgontrött?” frågar han och kliar Hejkon Bacon på hakan. Men Hejkon Bacon är ju inte alls morgontrött och nu när ingen kastar smörgåsar så minns hon vad hon måste göra, hon måste in i Pontus rum! Hon hoppar ned och traskar ut i korridoren men Pontus dörr är stängd.

”Varför vill inte Hejkon Bacon leka med mig idag?” frågar Alice sin pappa.
”Det kanske blev för mycket igår med allt nytt här hemma, låt henne vila en stund så leker hon säkert med dig sen. ”
”Hon kan få vila i docksängen!” Men det vill inte Hejkon Bacon alls, hon gör sig jättetung och sprattlar. Inte ens när Alice flyttar ut docksängen i korridoren vill Hejkon Bacon ligga i den. Hon kryper in vid skorna, hittar ett par mjuka pälsstövlar som hon trampar ned och lägger sig på. Buffar lite på kappan som hänger så att den hamnar över henne. Nu syns hon inte! ”Kom när du vill” suckar Alice, ”men jag ska göra en jätterolig sak eller många jätteroliga saker nu så om du inte kommer snart så missar du allt.” Men Hejkon Bacon vill inte göra jätteroliga saker, hon vill ligga här tills hon kan rädda Mamma och syskonen.  

”Dags att julstäda barn” ropar pappa och viftar med dammtrasorna som om han vore en hejarklacksledare. ”Så vi kan julpynta imorgon, det blir väl roligt?”
”Jag vill julpynta nu!” säger Alice, ”städa är såååå tråkigt”.
”Jag städade ju typ igår” gnäller Pontus.
”Typ igår” fnyser pappa, ”var det i somras det? Inget julpynt innan det är städat. Plocka upp nu så kan jag dammsuga sen.”
”Aldrig att du får komma in på mitt rum” skriker Pontus. ”Jag dammsuger själv!” och så går han iväg till städskåpet. Och lämnar dörren öppen till sitt rum! Kappan svajar när Hejkon Bacon springer över hallen och in i svinstian ”Nu kommer jag och räddar er” skriker hon men bara för sig själv så att ingen ska höra henne.

Men vad är det här för svinstia? Ingen halm. Och så lortigt! Här bor inte Mamma, hon skulle aldrig ha låtit det bli såhär. Som hon skällde på oss när vi hade stökade till det, kissade utanför sågspånstoaletten och så.  Men en massa mat finns det i alla fall! Mums! Oj, nu kommer Pontus, bäst att smita ut så han inte fångar mig.

Hejkon Bacon kryper in under kappan igen. Kanske Pontus inte skulle ha fångat henne? Var det bara en dröm? Fast varför sa Alice att det var en svinstia när det inte var det? Och var är Mamma och alla syskon? Hejkon Bacon sjunker ihop på stövlarna. Vad är det här för ställe? Varför ska hon bo här?

1 kommentar:

  1. Stackars lilla gris. Hoppas hen känner sig hemma tillsist. Å vad du fått till det där med hur djur undviker den som försöker för mycket!

    SvaraRadera

Lämna gärna ett avtryck.