lördag 29 november 2014

Gott på flera sätt

Jag gillar rättvisemärkt/fair trade och ekologiskt. Och jag gillar kryddor. Däremot brukar jag inte gilla att plottra när jag lagar mat, snabbt ska det gå eller om det tar tid så ska det mest sköta sig själv. Då är Bako perfekt! Likt ett kinderägg uppfyller det mina tre önskningar; fair traid, kryddor och maten sköter sig själv.
Kryddorna är rödpeppar, bockhornsklöver, kanel, svartpeppar, nejlikor, kardemumma, koriander, kyndel, ingefära, rödlök, svartkummin, basilikaört, ruta, biskopsogräs, vitlök, kålfrö, temsös och ades.

18 kryddor i en burk, lite fix i början och sedan står det och puttrar för sig själv i några timmar. En skvätt vatten då och då och kanske en omröring är det enda som maträtten kräver. På burken står det att det är en traditionell etiopisk kryddblandning. Jag vet inte vad alla kryddnamnen innebär men gott smakar det. När grytan har puttrat i några timmar vill säga, försöker man snabblaga mat med Bako i så blir det bara en skarp smak.

När det gäller mat gillar jag också ett trick som en barndomsvän har lärt mig. En gång hörde jag någon skoja om att man kan dela in mänskligheten i två kategorier utifrån hur de handskas med mat i tub. Jag tillhör helt klart gruppen som klämmer lite hipp som happ, har försökt att starta vid botten och metodiskt klämma mig uppåt men vad störig jag blir då. Ändå vill jag ju få ut allt, avskyr att slänga mat. Men så presenterade vännen "Lösningen" *tänk er hallelujakörer här*



1) Tag med tuben och leta upp en tålig kant.
2) Med start vid botten, pressa tuben mot kanten. Se till att korken är ordentligt på plats, blir så kladdigt annars...
3) Ta av korken och kläm ut i princip all mat.

Så smidigt så tom en hipp-som-happ-klämmare fixar det utan gnäll.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna ett avtryck.