söndag 9 mars 2014

Tea for two?




Runt lunch blev det härligt soligt här i min stad, sedan tog det mig några timmar av hastigt påkomna ”måsten” innan jag faktiskt tog mig ut på promenad. Gick genom ett villaområde, många som var ute och räfsade löv, beskar träd och allmänt hus- och trädgårdsfixade. Jag förvånade mig själv med att plötsligt känna en stor lust till att ha hus. Jag som gillar att så och skörda men inte skötandet däremellan. Efter några steg insåg jag att det inte var huset som sådant som jag suktade efter utan att vara två och göra saker tillsammans, ha gemensamma projekt. För i de flesta trädgårdar så var det fler än en som fixade.




Väl hemma började jag göra vårfint på balkongen men så långt som att knata upp på vinden och kånka ned balkongbordet kom jag inte idag, det får bli en annan solig dag. Nu är det i alla fall sopat och klart där ute. En av växterna har redan börjat visa upp sig, gräslök och rabarber ser fortfarande höstvissna ut. Kanske dags att så också? I år blir det nog bara tomatbuskar, denna synnerligen smidiga balkongväxt. Kryddgrönt hade jag förra året men de drunknade under min semester, får bli ny placering av den balkonglådan i år. Zucchini är underbart tacksam att odla och ett gott tips till alla som har en plätt. Som balkongväxt tog den dock lite för mycket utrymme. Fast lite sugen är jag på att testa en klättervariant.

Jag skrev ju tidigare om mina tankar på tehyllor. Trots allt sökande bla på den stora möbeljättens hemsida efter vägghyllor så hade jag totalt missat en badrumshylla som bara bad om att få sitta på min köksvägg. Vänd upp och ned var den exakt den hylla som jag hade letat efter. Nu på kvällen roade jag mig med att skriva ut mina favoritteer med hjälp av föräldrarnas gamla dymo. Det är något särskilt med de där färgade plastbanden med uttryckta bokstäver. Min välling fick ingen etikett, den fick ett klistermärke istället. Ett ”my little pony”-klistermärke som jag hittade i gömmorna. Sådär fluffigt och fint känns det i min mage när jag druckit välling. Kakaoburken fick också vara med på tehyllan, den är hittat hos mina föräldrar. Texten ”god och närande” om kakaon i sig tycker jag är underbar liksom (som inte syns på kortet) ”Tänk på barnen, giv dem mazetti ögon cacao”.

Så nu är tehyllan i ordning. Nu undrar jag bara var den där som jag ska dricka te med har tagit vägen...


6 kommentarer:

  1. Fint det blev. Och kakaoburken är verkligen helt underbar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Jag blev så nöjd, blir glad varje gång jag går ut i köket.

      Radera
  2. Åh, vilket vår-igt inlägg du gjort! Man blir sååå sugen på att ta itu med att räfsa fram våren. Gillar etiketterna. Tyvärr har jag någon lågbudget variant där Dymoetiketterna sprätter av inom några dagar. Det blev en fin tesamling på hyllorna.

    Kul att du hittat nya bloggar via utmaningen. Det har jag själv också gjort. Bland annat din!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är verkligen vår! Idag var vi på långprome ad med jobbet och jag såg tusilago och så satt jag på en stubbe och förmiddagsfikade i solen, härligt!

      Mina färgremsor verkar vara av olika kvalitet, eller kanske olika gamla, så det svarta roar sig med att sprätta loss. Fanns flera svarta remsor så jag ska testa en annan och se om den är mer samarbetsvillig.

      Radera
  3. Hej Katarina!

    Vad kul att du fortfarande använder en av våra *vintage* DYMO-skrivare :) Skulle du vilja få en liten present från oss? Skicka bara ett mejl till helpdesk@dymo.com!

    Med vänliga hälsningar,

    DS
    DYMO Helpdesk

    SvaraRadera
  4. Hej! Du kommenterade på min blogg igår angående att sy "fördjupningar" i en dyna. Jag har nu gjort en lite mer ingående beskrivning av hur jag går tillväga! Här finns den: http://aterigen-aterbruk.blogspot.se/2014/03/att-sy-fordjupningar-i-en-dyna.html

    SvaraRadera

Lämna gärna ett avtryck.