lördag 21 december 2013

Tjugoförsta december



”Sa inte du nyss åt mig att spara mina kalorier till middagen?” säger han nöjd över att ha ertappat också henne med att försöka ta en smakbit av skinkan.
”Jag skulle bara kolla.. så den var ordentligt övertäckt… så den inte torkar alltså.”
”Jo, jo” skrattar han medan magen kurrar. ”Vad är det du brukar säga om att hålla ut? Att det bara är en dag? Fast nästa vecka tror jag att jag lägger mina två fastedagar efter varandra, jag kommer ändå ha dåligt med tid för att äta.” På sätt och vis tycker han att det ska bli skönt när julen var över för det är svårare att hålla sig med kylskåpet fullt med julmat och godis.  Fast han känner sig faktiskt lite piggare än innan de började. Dessutom har han tappat en del vikt, nästan lite för mycket, han har ju sitt rykte att tänka på. ”Jag funderar på att berätta för barnen imorgon att jag tänker kliva åt sidan nästa år.”
”Tror du att någon vill ta över?” frågar hon och ger ischokladen en blick innan hon stänger kylskåpsdörren.
”Stella och jag har ju pratat om det förr. Hon påpekar ju gärna att det vore bra med en kvinna som ansiktet utåt, att det är en ganska partialkalisk företagsstruktur. Men jag är inte riktigt säker på om världen är redo för en sådan förändring.”
”Trams” fnyser hon, ”Jag håller med Stella om att världen aldrig kommer att bli redo utan man tvingar fram förändringar när man går i framkant. Hur skulle det ha gått om inte kvinnorna hade klivit in och räddat anseendet tidigare? Det är bara skamligt att de tvingades klä ut sig till män. Det är minsann aldrig någon som har klagat när jag har följt med dig och jag tror de hade varit lika glada om jag hade kommit själv som att vi kom tillsammans. Huvudsaken är att det blir en bra person.” avgjorde hon och hejdade sin arm från att öppna kylskåpet igen.
”Du har rätt såklart, det är bara det där med förändringar igen. Men jag har verkligen ingen aning om vem som skulle kunna gå in. Benjamin har ju aldrig varit intresserad och både Stella och Johan verkar ju nöjda med det de redan gör i företaget. Det känns tungt att behöva lämna över det till någon annan.” suckar han.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna ett avtryck.