söndag 15 december 2013

Femtonde december



Eva pustar ut när hon se sin dotter med man svänga in på parkeringen nedanför huset.  Lukas hann inte ens sätta sig vid frukostbordet innan han började fråga när mamma och pappa skulle komma och sen har det bara fortsatt. När han inte har frågat om de inte bara ”yttepytteminilite” kunde börja med julgodiset innan mamma och pappa kom.
Lukas far upp när han hör ringklockan, ”Aj!” skriker han när han törnar emot hallgarderoben. ”Var har ni varit?” hälsar han sina föräldrar med ”jag har nästan svultit ihjäl.”
”Vilken tur då att vi har handlat” skrattar hans pappa och langar över två fulla kassar. ”Lukas, inte på hallgolvet! Ta med grejerna ut i köket.”

”Jag vill göra sånt med mandel och sådana här kletiga saker” Lukas kommer tillbaks ut i hallen och viftar med ett paket dadlar.
”Nina med!”
”Hon vill verkligen göra allt som Lukas gör” suckar Stella.
”Det gör inget mamma, jag ska lära henne.” svarar Lukas och så tar han Nina i handen och går tillbaks ut i köket. ”Mormor, du måste göra sådana där goda där du doppar mandelmassa i choklad.”
Prasslet från påsarna hörs ut i hallen. ”Och pappa, du får göra ischoklad.”
”Delegera det kan han allt, det kommer han få nytta av i företaget sen.” skrockar Anders.
”Det är väl bäst att vi gör dem sällskap innan de sätter igång på egen hand” säger Stella medan hon hänger av sig sin jacka.

”Nina, nu måste du akta fingrarna för det är vassa knivar där. Mamma säg åt Nina att akta sig.”
”Nina, du måste lyssna på Lukas om du ska kunna få hjälpa honom”. suckar Stella.
”Nina trycka knappen!”
”Ja, snart. Jag ska bara lägga i mandeln och sätta på locket. Så nu Nina.” Och Stella kan inte låta bli att le när hon ser Ninas blick på Lukas, hennes stora idol.
”Nu räcker det Nina, nu ska jag lägga i de där dadlarna. Och kryddorna. Det kommer att bli som pepparkakor fast tjocka.”

”Men vad har du gjort med mandelmassan? Bollarna flyter ju ut”
”Ja… Det kanske inte var så smart, vi köpte päronglögg och jag tänkte det skulle bli gott att blanda i men jag vet inte hur vi ska kunna chokladdoppa det här” säger han med en svepande gest över klumparna på skärbrädan.
Lägg dem i frysen, det gör vi alltid med cakepops hemma hos Arvid.” säger Lukas utan att ens titta upp från sitt stansande av pepparkakor.

”Nu kör jag lite fikon, är det någon som också vill ha det?” frågar Stella.
”Inte jag, jag tänkte ta lite av mandeln som jag rostade igår, kan du köra den först tror du?” säger Eva och sträcker fram en burk.
”Vad bra att ni köpte rättvisemärks choklad.” säger Anders medan han börjar göra i ordning vattenbadet. ”Den får mig alltid att tänka på Noël, han berättade att hans barn kan gå i skolan just pga chokladen. När var det nu jag träffade honom senast? Yngsta dottern var bara fem år då och önskade sig en hund. Hon måste vara stor nu, undrar vad hon önskar sig i år, det har jag faktiskt inte koll på.” 
”Morfar, jag vill hjälpa dig med chokladen.”
”Nina, kan inte du hjälpa mormor att rulla bollar.” skyndar sig Eva att fråga innan Nina också vill hållas med den varma chokladen.

Och så slamrar de vidare. Plåtar och burkar fylls med julgodis och även en del munnar. Och om det inte vore för den uteblivna snön så skulle det ha varit en perfekt julidyll.



 RECEPT JULGODIS

Grundrecept rawbollar

Blötlägg 1 dl mandeln dagen innan. Slå av blötläggningsvattnet och hacka mandeln. Hacka 1 dl dadlar. Blanda ihop mandel och dadlar tillsammans med vald smaksättning.

*Pepparkakor; 1 tsk kanel, 1 krm ingefära, 1 tsk malda nejlikor och 1 nypa salt.

*Lussekatter; ½ påse saffran.

Det kan behöva bladas i lite vatten för att kunna forma figurer, rulla bollar. Och det går alltid att improvisera med olika nötter och torkad frukt, solrosfrön etc. och man kan smaksätta med mint, kakao eller vad man nu är sugen på. Vill man ha det lite sötare så kan man röra i honung.



Fikonbollar

Blötlägg 1 dl mandeln dagen innan. Slå av blötläggningsvattnet och hacka mandeln. Hacka 2 dl fikon och blanda ihop med mandeln. Doppa i smält choklad eller gör raw genom att rulla i raw kakao istället.



Chokladdoppat mandelmassegodis

*Blanda ut lakritspulver i lite vatten eller krossa lakritsgodis. Blanda in i mandelmassan.

*Skålla mandel, rosta den i ugnen. Mixa och blanda ned i färdig mandelmassa.

Rulla bollar och chokladdoppa.

*Rör ut päronglögg i mandelmassa, forma bollar och frys in. Ta ut några i taget när de ska chokladdoppas.

Stör gärna lakrits, rostad mandel och liknande ovanpå direkt efter chokladdoppet så är det lättare att hålla isär godiset.



Ischoklad

200 gram mörk choklad

100 gram kokosfett från hälsokost, jag föredrar det med kokossmak men det finns även utan. Alltså inte det där vanliga kokosfettet i silverfolie.

Smält i vattenbad, rör ihop och häll upp i formar.



Att temperera choklad

Om man vill kunna ha sitt chokladgodis framme utan att det smälter så är det smart att i vattenbad, eller micro, smälta hälften av chokladen och sedan blanda i resterande choklad i finhackad form. Rör tills allt har smält.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna ett avtryck.