måndag 30 april 2012

Lönnsirap i Kanada



Det känns helt rätt att i detta land tillägna ett inlägg helt till lönnsirap. En sirap som jag länge trodde kallades lönnsirap för att den inte var riktig sirap utan lönngjord... 

Under mina dagar här har jag hunnit lära mig hur den görs och att det finns massor av olika sorters lönnsirap och att lönnsirap kan tillsättas i princip i allt. Jag har hittills ätit lönnsirapsindränkt croisant, lönnsirapsmarinerade bacon samt hällt lönnsirap på en massa annan mat. Vi har även besökt en affär som, utöver olika sorters lönnsirap, säljer andra produkter med lönnsirap i; vinegretter, godis, popcorn, hudvårdsprodukter mm mm. Jag gick där och drägglade. Och tänkte på Tommy Pettersson : ) Fick smaka på en massa olika produkter, så många så jag inte kunde välja vilka jag ville köpa. Att jag gillar amber, den mörkaste varianten, konstaterade jag dock. Samt att tillverkare och säljare är noga med att påpeka hur nyttigt lönnsirap är; sockerartern är långsam, det finns en massa mineraler, inga tillsatser och så får man evigt liv i evig lycka. Typ... : )


Idag har jag köpt lite lönnsirap att ta med mig hem. Tänker att de där blomstervattnarna jag har ska mutas med lite pannkaksbrunch när jag kommer hem så att de kanske kan tänka sig att vattna ytterligare en vecka senare i maj...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna ett avtryck.