lördag 8 april 2017

Kärlek


Sedan vi kom hem för en vecka sedan så har vi hållit oss här hemma med korta promenader i kvarteret. Dels för att vårt fokus är på att gosa, äta och sova men också för att RS-viruset verkar vara extra elakt i år så vi håller oss borta från kollektivtrafik och ber alla som vill hälsa på att vänta några veckor. Förhoppningsvis gör det att liten slipper bli smittad. 

Så hemma var var vi befann oss igår när en person tyckte att det var en bra idé att sno en lastbil och köra in i en folksamling. Ingen av de våra är bland de drabbade så vi är lyckligt lottade. Och det är väl därför som jag kan tycka att vi fortfarande är lyckligt lottade som bor i ett land där attentat som denna inte är vardagsmat. Jag blir glad när jag på nätet ser hur folk ställer upp för varandra, öppnar sina hem för både kända och okända. För det är det enda sättet vi kan möta försök att splittra oss, genom att fortsätta se varandra som människor, fortsätta räcka ut den där handen. Och till det kommer att fortsätta ge en fristad till människor som flyr från platser där attentat som detta är vardag, från platser där det aldrig är säkert om du överlever dagen.

Och jag önskar att liten ska få leva i en värld där kärleken regerar. Få älska och älskas, oberoende av om det är en eller flera, oberoende av om det är personer av samma eller motsatt kön.

Kärlek är vad vi har ägnat oss åt här hemma idag. Vi nästan bosatte oss i sovrummet och gosade, sov och åt dagen lång. Ibland smet jag ut i köket för igår hade jag tänkt baka och påbörjade ett fluff. Idag blev kakan gräddad och blev till hjärtformade bakelser. Och när jag hade gjort våra två så kände jag ett väldigt starkt behov av att ta ut ett hjärta till liten även fast det är bröstmjölk som gäller där.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna ett avtryck.