tisdag 5 januari 2016

Designa din egen julklapp

Denna är helt vit
men du ska få sätta dit
färg och glitter
när vi tillsammans vid bordet sitter

Brorson bus fick en vit t-shirt som han själv fick dekorera med hjälp av textilpennor och glitterark som det gick att klippa i och sedan stryka fast. Han ritade med stor koncentration men jag lyckades inte se vad så jag frågade. "Ser du inte det?" fick jag till svar men ingen mer förklaring. Sedan ritade han ett löv på guldglittret och jag klippte ut det då vi bara hade en stor sax. Han försökte rita av det på tröjan men gjorde sedan ett spindelnät istället. Sitt namn skrev han också dit med textilpenna och jag fick klippa ut hans bokstäver i svart glitter. Imponerade stort då jag inte skev bokstäverna först utan klippte direkt på fri hand (kort namn med enkla bokstäver). Vi busade lite med att lägga bokstäverna i fel ordning innan vi strök fast dem rätt.


Det blir mycket bus när vi träffas, härligt! Men det gör ju att alla kort blir suddiga, sådär i farten, därav de i efterhand utklippta bilderna på t-shirt, från foton där han nästan är still :-) När vi fixade med t-shirten så var vi så koncentrerade så vi tänkte inte på att ta kort och det gjorde ingen annan heller.

Ett annat bus var när han öppnade paketet och hittade en kartong med färdigmat. Han är matglad så jag var inte helt säker på hur han skulle reagera, om han skulle tycka att det var konstigt att få mat i julklapp eller om han skulle bli besviken över att det inte innehöll den utlovade fisken och potatismoset. Han blev paff och gick och för att lämna färdigmaten till sin mamma. Sen öppnade han den ju och blev glad. När vi fixade så pratade han om just det, att jag hade busat så att han hade trott att det var mat fast det var en t-shirt.

Förutom bus så gillar han kartor så han fick också en bok som visar vilka olika typer av kartor som finns och hur de fungerar samt tipsar om egna kartor som man kan göra.

 Här i kan du lära dig
Hur du hittar till mig
Eller var du gömt har
Den skatt du som piraten tar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna ett avtryck.