fredag 22 januari 2016

Avtryck i själen och en kamel i familjen


En del resor sätter avtryck i själen. Sydafrika är ett stort land med varierad natur men för mig är det detta oändliga hav som jag minns när jag blundar. Ett hav vars vågor fortsatte att komma vare sig jag bubblade av lycka över alla möten och den livsglädje som jag mötte eller var ledsen och arg över hur utsatta vissa människor är. Känslorna och havet finns lagrade i kroppen, på något sätt hör de ihop.
Flera år senare åkte jag på semester till Oman och när vi kom fram sent på kvällen och övriga gick och la sig så bytte jag om och gick ned till havet. Det var så mörkt att jag bara såg vågkammarna men jag hörde och jag kände. I flera timmar satt jag där, låg jag där, gick jag där. Lät vågorna gräva ut sanden från under mina fötter. Detta oändliga hav, denna oändliga kraft.Och när jag skulle gå tillbaks till hotellrummet fick jag finkamma stranden efter mina sandaler som jag glädjeyrigt hade sparkat av mig :-)
Under semestern fick jag även uppleva ett annat sorts hav, öknen. Att somna under en fullmåne så stark så att stjärnorna knappt inte syntes och sedan vakna i soluppgången.
Och kameler, överallt kameler och jag blev lite kär. Många gånger var det nära att jag köpte mig en prydnadskamel men jag hälsade på dem och lät dem sedan stå kvar i affären och jag har inte saknat någon av dem.
Men så kan det hända, flera år senare, att man råkar på en kamel på loppisen här hemmavid och bara känner att den måste få följa med hem. Man behöver helt enkelt en kamel. Egentligen är det ett överdrag till en golfklubba, såld i Dubai, made in China, men för mig är det Oman och Sydafrika på samma gång. Hav av vatten och hav av sand. 

Och när det är så kallt så en sån hostig sak som undertecknad blir stugsittare så kan det hända att kamelen föreslår att man beger sig till öknen och dricker lite mynta-te under stjärnhimlen. Och då är det bara att hänga upp stjärnorna och brygga sitt te.




Det här är även mitt bidrag till Monthly Makers som fortsätter ett år till. Jag vill fortfarande inte ha fler saker, säger hon som köpte sig en kamel, så jag tänker tolka månadernas tema på andra sätt.

7 kommentarer:

  1. Vilken underbar tolkning av avtryck och vad härliga dina resor låter! Och skall man köpa en prydnadskamel, så tror jag att du gjorde alldeles rätt i att skaffa en som bjuder på myntate under stjärnhimlen! =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man ska ju inte ta första bästa :-) Kanel har jag döpt vår nya familjemedlem till.

      Radera
  2. Fin tolkning och herregud vilka ställen du varit på! Resfebern infinner sig direkt. Take me there!

    Kul att du ser mitt hus som ett slott. I verkligheten är det långt ifrån det. Rappat femtiotalshus med källare. Rätt basic men har sina charmiga detaljer.

    SvaraRadera
    Svar
    1. När åker vi? :-)

      Ang ert hus, borg eller slott... Och så är det väl ändå insidan som räknas och av det du visar upp så har ni det superhärligt.

      Radera
  3. Havet, ja. Tänk om man kunde köpa det och ha det med hem ...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, det vore en souvenir jag skulle gilla. Fast samtidigt är det nog tur att det finns saker man inte kan köpa.

      Radera
  4. Tycker så mycket om dina ord och berättelsen som jag blir helt uppslukad i. Och med så fin humor och värme i att jag blir alldeles rörd. Tack för ditt bidrag!

    SvaraRadera

Lämna gärna ett avtryck.