onsdag 13 januari 2016

Ätbara klappar

Lika roligt som det är att ge julklappar och presenter, lika svårt är det att hitta på saker till exempelvis föräldrar som har huset fullt med fler saker än de behöver. Min mamma tipsade dock om två saker som jag kunde köpa till min pappa så det blev att de fick en sak var av det.

En pepparkaksbagare han bra må
när han bakar kakor lite då och då.
(En del till Sydafrika nå)
Han bakar stora, han bakar små
Ibland tar kryddan slut man får förstå
Men är han snäller han ny kan få.

Pepparkakor är något som min pappa bakar då och då även när det inte är jul. Väldigt goda pepparkakor utifrån ett recept som han har experimenterat fram själv. Och när man bakar så går det ju åt stora mängder kryddor så han fick ett storpack mald ekologisk ingefära, de har tydligen bara hittat små burkar med just ingefäran.

När jag fyllde 30 år så hade han med sig pepparkakor i nallebjörnsform. När jag pluggade i Sydafrika köpte han en liten diskettbox och stoppat i några pepparkakor, de kom fram och var lika goda som vanligt. Ingen av dessa saker kom jag ihåg först men när jag började skiva på rimmet så poppade minnena upp.


Några saltade är
Dem finner du här
I kylen finns mixade
Med apelsin fixade

Den andra grejen som min mamma hade tipsat om att jag kunde köpa var goda rostade och saltade cashewnötter. Jag brukar själv köpa änglamarks men i de butiker jag besökte så hade de bara förpackningar som gick ut i början av januari vilket inte kändes så just att ge bort i julklapp. Det fick därför bli ett annat märke som jag vet är gott men som tyvärr inte är ekologiskt.

Båda två fick också varsin burk med nötbollar efter mitt standardrecept; blötlagda cashewnötter, någon torkad frukt och smaksättning. I pappas så blev det fikon (lite mer än vanligt då jag ville att de skulle ge smak), kakao och kaffe.  Till mamma försökte jag göra apelsinchoklad och när jag provsmakade så hade de en god smak men när hon väl fick dem så verkar apelsinsmaken ha försvunnit. I hennes använde jag dadlar för att hålla ihop och ge lite sötma men ingen direkt smak, kakao och så för lite pressad apelsin.

DenDärs familj hade bestämt sig för att lägga ned julklappsbytandet men man fick köpa om man kom på något bra så vi hade ändå med oss två klappar, båda från Kung Markatta ("eko-logiskt" pratar de om, härligt uttryck tycker jag).

Det här är gott på många sätt
tuggmotstånd och odlat rätt

Grönsakssmak på burk
utan tillsatt urk.

När de var här så gillade de nämligen riset vi hade men hittade det inte hemma. Vid samma tillfälle kom vi in på hur mycket skräp det vanligtvis är i buljong så det blev en burk sådan också, en utan palmolja och smakförstärkare. 

När det gäller buljong så tycker jag det är lite trist att jag inte längre lyckas hitta en grönsaksbuljong som inte har tillsatt salt och socker. Ibland vill jag ha mycket grönsakssmak men jag vill ju inte ha supersalt eller söt mat så som det är nu kan jag inte pytsa i den där extra matskeden. Någon som har tips?

6 kommentarer:

  1. Jag ler när jag läser din text. Känns så kreativt! Men jag har inget tips på salt- och sockerfri buljong. Det tillsätts ju i ALLT. Före jul försökte jag minimera produkter med socker i. Det var helt omöjligt. Just därför att det tillsätts i allt. Fick även lära mig under julhelgen att även skinka tillsätter man socker. Hoppas att någon annan kan tipsa dig. Ha en fin lördag! :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, nu fick du mig att le. Ruth gav mig en länk, nedan, till en buljongtest. Nu var vinnaren den jag har men jag ska ändå kolla upp den utan socker som nämndes.

      Radera
  2. Vilka härliga julklappar och så roligt att höra om din pappas pepparkaksbakarvurm! Jag håller med honom om att pepparkakor är gott året om. =)
    Programmet plus gjorde ett test av olika buljonger och där man kan jämföra innehållet. Testet finns här: http://www.svt.se/plus/stort-test-av-buljong Där finns också recept på hemmagjord buljong, för det är antagligen det bästa sättet att slippa socker, salt och konstgjorda tillsatser. Man kan ju frysa ned buljongen i istärningslådor och ta fram en åt gången när man behöver.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för en bra länk. Vinnare var den Kung Markatta som jag har. De hade testat en som var utan socker, den klarade sig inte hela vägen men jag ska ta och kolla upp den ändå. Hemmagjord buljong har jag inte ids stå och koka men när jag hade större frys så frös jag ofta in den sky som blev över från andra kok och använde den som buljong.

      Radera
  3. Tack för fina ord hos mig! Jag rekommenderar verkligen Silk clay - lättarbetad, lufttorkande och smidig. Min favorit för mindre projekt. Annars är den gamla trolldegen inte dålig den heller.

    Gud vilken läcker chokladtårtöverraskning du gjort! Det var verkligen en sak i min smak! (På många sätt :))

    Ja, visst blir man irriterad av allt socker som finns överallt. I salami, i te...you name it. Kan inte begripa detta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ska se om jag kan göra plats för lite lera här hemma i pysselhyllan. Kan tänka mig att tårtan passar dig!

      Radera

Lämna gärna ett avtryck.