onsdag 4 november 2015

Kombucha för en bättre väld

Som jag har nämnt tidigare så erbjöd sig Klockarbarn att skicka en Scooby till mig så att jag också kan göra egen kumbucha. Betalt ville hon inte ha men jag kunde sätta in en slant till något bra ställe. Toppenidé tycker jag.

Min Scooby tyckte dock det var en bra idé att få mögel så den fick åka i soptunnan. Direkt var Klockarbarn där och erbjöd sig att skicka en ny. Och när jag gick här och funderade på var slanten skulle gå denna gång så läste jag att de så kallade "Skitungarna" i Uganda har det knapert just nu. Jag tänker att många har haft fokus på det som händer på närmare håll, att de pengar vi ger, ger vi till de som drabbas av kriget i Syrien. En skulle ju önska att det fanns en oändlig pengapåse att ösa ur så att det funnes pengar till alla bra projekt men så ser ju inte livet ut för de flesta av oss.

Barnen och ungdomarna som det handlar om bor tillsammans med några vuxna och tillsammans skapar de den där familjen som varenda unge behöver få vara en del av. Dock är det våra pengar som möjliggör för dessa barn att kunna fortsätta bo i sitt hem och inte behöva bo på gatan igen. Häromdagen skrev Emma ett inlägg där hon ber om ekonomisk hjälp men också sätter ord på den kraft som ligger i hur vi människor ser på varandra. Möter vi någon som om den vore en olägenhet eller som om den vore en människa? En fråga som är ytterst aktuell även i Sverige när människor söker sig hit för att komma undan hemska förhållande i sina hemländer.  

"Gatubarnen är inte värda något här.

Nuisance, skulle de kallas.

Olägenheter.

Att se hur denna stämpel sakta men säkert har suddats ut och hur nya identiteter formats hos våra barn och ungdomar är något av det mäktigaste jag varit med om.

Numera är de skolelever. Klasskamrater. Fotbollsspelare.

Människor."


Hennes ord ger mig kraft att möta blickar när jag helst av allt vill titta bort och låtsas som att det onda inte finns, låtsas som att alla har det lika bra som jag har det. Tillsammans skapar vi världen som vi vill ha den, i Uganda likväl som i Sverige.
 

2 kommentarer:

  1. Usch och fy, min första scobysats som möglade hände idag. Det blev små prickar över hela ytan som såg ut som damm, men nör jag skrapade på ytan blev det grönt på skeden. FY. Tror det beror på att jag anävnde fel te. Nu ska jag köra på svart te ett tag och se om det stabiliserar sig.

    SvaraRadera
  2. Är du redo för din andra scoby strax? Jag har tappat bort din adress så maila gärna.

    SvaraRadera

Lämna gärna ett avtryck.