måndag 21 september 2015

Ät upp trädgården (Monthly Makers)

Att tolka natur i något ätbart kändes först oövervinnligt svårt och jag funderade på att lägga ned det hela. Allt jag lagar mat av kommer ju från naturen så hur skulle det gå att göra något extra av det?

Sedan fick vi en drös ätbart med från DenDärs föräldrar och jag ville ändå göra något. Först täljde jag en fågel av en morot. Eller man kunde se att det var en fågel om man visste att det var en... Den åt jag upp medan jag klurade på något annat. Faktiskt var det DenDär som, tillsammans med en ström av andra djur, sa "fjäril" och med den väldigt sällan använda mandolin som vi har så gick det faktiskt.


Fjärilen består av polkabeta, morot och purjolök. Trädgården fick bidra med en vacker ätbar krasseblomma. Den egna ruccolan är däremot redan uppäten så det fick bli köpe. Under ruccolan ligger purjolök, riven polkabeta och fetaost.

Och så den där mattolkningen även av tidigare teman, den som inte kom igång förra månaden utan tar två teman på en gång, i samma maträtt.

Pappret i fråga är rispapper. Första gången jag åt det fanns det bara i asiatiska affärer men nu hittade jag det i min vanliga mataffär. 

Tidigare har jag fått receptförslag muntligt på knapphändig svenska av butiksägare, nu stod det ett receptförslag på en massa olika språk på förpackningen. Fast jag gjorde en fyllning som jag var sugen på och kombinerade smakerna chili, ingefära, kokos, koriander och mango. 
Man skulle kunna tro att rätten är italiensk men detta är den ruccola, zuchini och tomat som fick fräsa runt lite i stekpannan innan den fick blanda sig med de kokta risnudlarna.

Rispapper i blöt, ett i taget så vill man äta knytena varma så är det en social middag där var och en blötlägger sitt rispapper för att sedan fylla det.

Fyllning på ett inte helt perfekt uppfiskat rispapper. Dessa rundlar var tunnare än de jag är van vid, första försöket resulterade i en hög som mest såg ut som en använd kondom... Men övning ger färdighet, försök nr 3 fiskade jag upp med två tänger och kunde på så sätt hålla isär rundeln bättre än det ni ser ovan.

Färdig att äta.
Februaris tema var ju återbruk och då höll jag som bäst på att få till det här i lilla lyan så jag visade upp hur jag hade kapat diverse möbler för att kombinera dem på sätt som passade oss där och då. De flesta grejerna är fortfarande grundläggande för hur det ser ut här hemma även om en del har flyttat runt och i vissa fall bort, den korta smala hyllan bor till exempel hos grannen.

Det ätbara återbruket som jag gjorde idag är faktiskt något som jag skrev om i ett annat inlägg för Monthly Makers. Ett återbruk av en restprodukt som var för god för att hällas ut, nämligen vattnet som blir kvar efter att rotsaker har ångkokats. Vi har ingen speciell (dyr) ångkokningsgryta utan en liten insats till en av våra vanliga grytor, dessa finns att köpa exempelvis här.
 
Efter upptäckten där i juli så har vi flera gånger använt spadet efter till exempel ångkokta morötter eller rödbetor till att koka glasnudlar i. Godast tycker jag att det blir när jag har en klick smör och lite salt i ångkokningsvattnet men det fungerar även naturellt. Vill man sedan återbruka en gång till så hällar man spadet i någon soppa som får ett extra smakdjup. Den här gången tyckte jag inte att smör och salt passade ihop med de övriga smakerna så jag skopade i kokosolja (med smaken kvar) istället. Och kokossmakande morötter blev lika goda som jag hade hoppats.


Ett annat ätbart återbruk som jag gillar, när jag är hos folk som har råsaftcentrifug, är att ta tillvara på det som blir kvar i centrifugen. Viktigt då att ta bort exempelvis kärnhus och sådant som man inte vill äta innan man kör ned frukt och grönt. Många av resterna passar superbra att slänga ned i en gryta, köttfärssås, bröddeg eller något annat som bara blir godare med lite frukt- och grönsaksfibrer.


Den 25:e september kommer alla att länka till sina bidrag här och på samma blogg kommer sedan en sammanställning att publiceras.

4 kommentarer:

  1. Ack polkabetor, vad läckra de är! Perfekt inspiration (eller material) för kreativitet :) Kul att du fick tid att tolka även tidigare teman!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Polkabetor tappar ju mycket av sin häftighet när man värmer dem så det var kul att kunna framhäva mönstret i en fjäril. På tal om tidigare teman så klurar jag just nu på hur jag ska laga till något magiskt... Chokladdoppa grodor kanske..? ;-)

      Radera
  2. En använd kondom, jag skrattar ihjäl mig till morgonkaffet!
    Alltså jag har försökt och få till dom där rispapperna till något vackert.
    Resultat: En hel hög just använda kondomer...

    Tack för skrattet såhär på morgonen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Varsågod. Kul att det inte bara är jag som fick kondomassociationer :-)

      Radera

Lämna gärna ett avtryck.