tisdag 25 augusti 2015

Textil (Monthly Makers)

Juli månads tema i Monthly Makers var rymden och jag gjorde en auberginerymdraket med morotsfenor. Allt för att jag inte ville ha fler prylar hemma. Kläckte ur mig att jag nog skulle göra något ätbart på alla resterande teman och kanske även göra om årets första sex teman i ätbart utförande.

Och vad var då temat för augusti månad...? Textil... Min första tanke var att tillaga en stek eller rullader som man ju kan binda med steksnöre men det kändes väldigt fantasilöst. Sedan klurade jag på att baka kakor med småhål i sidorna så att jag kunde sy ihop dem med godissnören men inte heller det var jag sugen på. Sedan klurade jag på en massa innan jag landade i att använda ordet textil som inspirationsord och då blev det en nåldyna! Jag har nämligen sett mängder av roliga nåldynor, bland annat i form av prinsessbakelser.

Istället för ull, garn eller tyg fick min nåldyna mos, gräslök och en utskuren tomat. Lingon på tandpetare fick vara knappnålar. 
För att få det lite mer matigt fick den en botten av pannbiff. Gott var det. Och kul att göra. 

Min tanke är att jag ska göra om även tidigare teman i ätbar form men även om idén finns på papper så har jag inte hunnit få till det än. Så om jag fortfarande tycker det är en bra idé i nästa månad så kommer både januari och februari då. 

Sedan blev det ändå något gjort i textil eftersom jag köpte en duk på loppis och insåg behovet av bra dukförvaring. I förrådet hittades en bit rundstav och i tyglådan låg ett nyligen utrensat par träningsbyxor där tidens tand hade kompletterad sidsömmarna med hålmönster. Så jag klippte upp tyget, silvertejpade fast det mot rundstaven och rullade det runt runt. Ändarna knöt ihop med sytråd och sedan hade jag en lagom mjuk mojäng att vira mitt tyg runt. 

Silvertejp är grejer det :-)

En blommig karamell...


Här finns allas bidrag samlade.

7 kommentarer:

  1. Ha ha vilken rolig nåldyna! Och den sista blev ju också ätbar om man ser den som en karamell

    SvaraRadera
  2. Annorlunda ingång till temat, men skoj! :) Bra tänkt där med dukrullen! Borde ta efter! Minns att mamma hade dukar förvarade på rulle.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tidigare har jag vikt mina dukar vilket gjort att jag inte spontant tagit fram någon duk för det har fula vikstreck i den. Nu är jag mer spontan.

      Radera
  3. Haha, snacka om att utmana fantasin! Kul att du får till maträtter som även är goda, förutom följer ett tema och underhåller. Ska bli spännande att se vad kommande månader bjuder :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ni gjorde det ju inte lätt för mig denna månad så jag både bävar och är nyfiken inför kommande teman.

      Radera
  4. Haha alltså jag älskar det här, ser verkligen fram emot att se resterande tolkningar i mat också! Fantastiskt påhittigt!

    SvaraRadera

Lämna gärna ett avtryck.