söndag 24 maj 2015

Magisk Mystery Box (utmaning och Monthly Makers)


Ja, då var det dags att visa upp vad vi har skapat av materialet i våra Mystery Box. Det är även dags att visa upp vad vi har skapat på Monthly Makers majtema, vilket var magi. 

Tidigare teman har handlat om vilket material vi skulle använda oss av (papper, lera, tändstickor) eller vilket förhållningssätt vi skulle ha (återbruk). Så... hur skulle temat magi tolkas? Skulle jag skapa något som har magiska egenskaper? Nix, inget som står på min meritlista.  Skulle jag skapa något med hjälp av trollformler? Tilltalande, särskillt när jag öppnade min Mystery Box, men tyvärr inget jag verkar ha anlag för. 

Det som fick mig att undra hur detta skulle gå, en fråga som jag tror flera av oss ställde sig, var följande material;
Som ni ser så fick jag massor med olika saker; tyg, band i olika utföranden, metallstommar, tapetbitar, knappar, en ram och diverse blingbling. Det roliga är att ingen av oss sex hade samma innehåll i vår box. Mystery Box-utmaningen gick nämligen till så att alla packade ned material som de hade hemma och skickade det till en annan skapande bloggare. När jag hade gått igenom allt mitt material så bestämde jag mig för att det räckte om jag använde någon del av varje sort. Jag har förstått att en del av de övriga deltagarna också resonerade så och det är nog tur för annars hade vi fått skjutit uppvisandet på framtiden :-)

Trots allt material så har jag lagt till lite; färg, en pinne, ståltråd, sytråd, diverse limsorter bla hemmagjort klister, vitt papper, tidningspapper och som stommar en ballong och del av en liten yoghurtförpackning.

Trots sol och vårkänslor var första pysslet lätt, titta bara på bilden ovan och visst ser ni snögubbar?



Och nu ska jag berätta en hittills välbevarad hemlighet. Det har att göra med det som den oinvigde kanske trodde var lampskärmar när materialet skådades. Det är det inte, det är luftballongskorgar. För som alla vet så är det just i en sådan som snögubbar färdas när de inte står och visar upp sig i snön.  Det där med att de smälter är bara ett trick för att vi inte ska förstå att de drar, de gillar inte att människor följer efter dem.  Ledsen snögubbar, nu har jag avslöjat er men det får ni ta. Rätt åt er när ni i alla dessa år har låtsas att ni är känsliga för värme när ni egentligen inte kan bärga er tills ni får låtsasdö för att på natten plocka fram er hopfällbara luftballong och överge era skapare.



I vintras lyckades jag följa efter en snögubbe en bit på vägen. I natten flög vi över en död skog med skräckinjagande djur.



En inte alltför vänlig fågel skulle jag tro utifrån hur snögubben eldade på för att stiga högre upp.


Och se så lättat snögubben såg ut när hen var utom räckhåll för fågeln.


Sedan tappade jag tyvärr bort snögubben för jag fick fullt upp att försvara mig mot andra djur. Först kom det en kameleontmus. Ni vet den där hemskaste sorten som ofta försöker visa sig i profil för att vi inte ska avslöja dem på deras olikfärgade öron. Nu hann den tack och lov inte vrida på sig.
När jag väl hade skakat av mig den så glimmade det till i natten och denna söta figur kom emot mig. Jag hade tänkt fråga om den visste var snögubbarna samlades men just när jag skulle till att öppna munnen så vrålade den så förskräckligt så jag vågade inte stanna kvar utan sprang hem igen.
Högt upp i fjärran så hörde jag ett isande skratt och jag lovar att snöflingor stora som kossor började falla från den nattsvarta himlen. Så lyd ett råd, bygg aldrig mera snögubbar, det är onskan själv ni ger liv. Och råkar ni se när en snögubbe fäller upp sin luftballong, stanna hemma om livet är er kärt.


Nedan ser du vad övriga har skapat av innehållet i sina boxar. Och här lägger alla deltagare upp sina alster och där kommer även en sammanställning att göras.

13 kommentarer:

  1. Här vimlade det av saker. Vilken härlig saga du skapat!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack. Nu ska jag njuta av ditt bidrag.

      Radera
  2. Oj vad med grejer du skapat - fantastiskt! Och verkligen en magisk berättelse, bra jobbat!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag skyller på Krimskramsan som var den som plockade ihop min Mystery Box :-)

      Radera
  3. Kul och grattis till väl utfört arbete/pyssel

    SvaraRadera
  4. Vad härligt kreativt och inklusive story, inte illa!
    Jag gillar uppbyggnaden av fågel-på-pinne-å-ram-bakom lite extra!

    Visst är det kul att man inte vet riktigt vad det är man skickar iväg - att det exempelvis blev korgar hos mig :)
    Dessvärre hittar jag inget användningsområde för dem här hemma (funderade på förvaring på toan när jag gjorde dem, men det funkade inte alls) och har inte plats att förvara dem heller, så skulle du vilja ha dem så skickar jag dem gärna till dig :)
    Och ja, det är helt ok att säga Nej, för du kanske inte heller har användning eller plats för dem?! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Första reaktionen är "ja, ja, jaaaaa" men vi bor ju också, som du vet, litet så jag måste fundera. För just nu kommer jag inte på något användningsområde för ens en endaste korg. Men de är väldigt vackra!

      Det är roligt att du gillar just fågeln för den blev till lite av en slump och sen så behövde jag använda ramen till nått och tänket att fågeln behövde en himmel och sedan så tyckte jag det behövdes en pinne. Och nu är jag mest förtjust i den av allt. Men det är nog pinnen som gör det, naturkänsla inne är underbart tycker jag.

      Radera
  5. Många fina saker blev det hos dig i samma tema saga. Tack för en rolig insprerande utmaning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack själv för att du var med! Nu ska jag kolla in vad det blev hos dig.

      Radera
  6. Luftballongen är så fin!

    SvaraRadera
  7. Vilken fin idé att göra en saga! :)

    SvaraRadera

Lämna gärna ett avtryck.