tisdag 7 april 2015

Till Paris, till Paris ska vi rida på en gris.

På skärtorsdagen styrde vi våra kvastar, inte mot Blåkulla utan mot Paris. Fast de två första dagarna kände jag det inte alls som att jag var i Paris. Mulet och regn liksom. Paris ska ju vara blå himmel som en fond mot alla solgnistrande byggnader. Det var långkalsonger på och paraply upp.


Men maten smakade bra även i regn och på söndagen kom solen. Kanske hade den stannat till på Blåkulla?

Underbart att vakna till detta.

Slottsparkshäng

Som de vintertrötta svenskar vi är så höll vi oss utomhus hela söndagen. En helt underbar dag fylld med promenerande, crêpes salées, trädgårdar och så sol, sol och sol. Det var två kräftansikten som kröp till kojs på kvällen.

Dendär skulle prompt ha "fransk frukost" vilket var nått så ofranskt som att dela croissanten och bre smör och marmelad på den. Stället där vi åt kunde tydligen inte med att servera endast croissant och pålägg så vi fick in en god lite grövre baguette också. Dendär upprepade sedan sitt helgerån ytterligare en frukost. Det är ett under att vi inte blev utslängda ur landet :-)

Det är väldigt väldigt länge sedan jag var flytande i franska och väldigt länge sedan jag försökte prata franska men till min stora glädje så kom jag ihåg en hel del. Det är något visst med Pariserfranskan också, trots att det var i Belgien jag verkligen lärde mig språket så är det ändå Parisarna som smeker mina trumhinnor. Och alla jag pratade med var extremt välvilliga och hjälpsamma och inte alls förnärmade över att jag duade dem och hade en meningsbyggnad som en två-åring.

Som vanligt tycker jag det är så härligt att hälsa på vänner som bor i andra länder. Dels känner jag mig hemma direkt och dels blir jag pekad till ställen jag antagligen inte skulle ha upptäckt själv. Mindre snurr runt de självklara turistmålen och mer promenerande i vännernas favoritkvarter.

Och har ni sett... rött i trappuppgångar och hallar. Franskt stylad hall härhemma alltså :-)


Idag har vi försökt låtsas som vi fortfarande är kvar i Paris genom att Dendär lagade sin favoritsoppa som tydligen ska vara en fransk fisksoppa. Och hallen är ju som sagt röd. Och våra ansikten påminner oss om solens värme även när det som idag biter i kinderna fast solen skiner.

Och imorgon kommer del 3 i Saras och min stafettnovell. Det ska bli så spännande att se vad karaktärerna har hittat på under hennes fingrar. Och sen är det min tur att skriva, då lanske Lina drar till Paris :-)

1 kommentar:

  1. Inte alla som har en fransk hall!! Låter som ni hade en riktigt bra Parisvistelse. Håller med, det blir så attans bra när man känner folk på stället. Mer på riktigt.

    Del tre ligger nu uppe!

    SvaraRadera

Lämna gärna ett avtryck.