söndag 11 januari 2015

En lånad matmamma


Min granne har sin mamma här på långbesök. Både hon och jag gillar att testa olika sorters mat så vi har träffats några gånger. Det har blivit persisk middag och lussekattsbak. Hon tyckte det var kul att se saffran, denna mellanösternkrydda, användas på det sättet. När jag beskrev en rätt som jag fick av en kompis mamma när jag bodde i Göteborg så lovade hon att lära mig laga den. Sagt och gjort, i fredags var det matlagningsskola här hos mig. Kookoo-yeh sabzi heter rätten och är tydligen en vardagsmat vars recept varierar från familj till familj. En av grunderna lärde jag mig redan när jag bodde i Göteborg, mängden ägg bara ska vara såpass mycket så det binder de övriga ingredienserna, inte så att det tar över och blir en omelett. En annan grund lärde jag mig i fredags, ingredienserna måste vara riktigt finhackade. Jag tror det är där som jag har gjort fel tidigare när jag har försökt och inte fått till det.

Här är det lika delar dill, bladpersilja, koriander och purjolök som är finhackat och får sällskap av bitar av valnötter. Sedan tillsattes en drös berberis, ett syrligt rött bär som enligt en bekant växte som ogräs i hans föräldrars trädgård. Och så de där äggen som ska binda ihop det övriga och inte ta över rätten. 

Inför matlagningsskolan hade grannes bett sin mamma att mäta upp ingredienserna för det är så man lagar i Sverige men hon berättade att hon har receptet i ögonen, det ska vara "tillräckligt" av allt. Så jag fick röra och känna på konsistensen i hopp om att få in receptet i mina händer.

Såhär ser kookoo-yeh sabzi ut när den ligger i stekpannan. Den ska egentligen vara lite tjockare så en mindre panna hade varit bra. Eller mer smet! När den har fått satt sig lite och fått färg på undersidan så delar man den i tårtbitar och vänder dem. Hur den såg ut när den var klar missade jag att ta kort på för då var jag så nyfiken på att få smaka så jag tänkte inte på något annat. Det var som väntat jättegott! Och jag ska se till att göra mer medan mina händer minns receptet. Den jag åt i Göteborg hade även finstrimlad sallad i sig vilket gjorde den mer matig så det ska jag försöka med också nu när jag kanske kan få till det. Och när det är dags för utflykt så ska jag köpa libabröd och lägga kooko-yeh sabzi i tillsammans med lök och tomat. Gott det här!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna ett avtryck.