fredag 26 december 2014

Intervju med en skådespelare : )


-Hecon Bacon, du har ju just haft huvudrollen i årets julkalender där du spelar en, minigris som heter Hejkon Bacon. Berätta för oss hur det var.
-Tja, det var ganska kul. Fast ibland kändes berättelsen lite töntig, hur kan man ens tro att en liten gris har ansvaret för att göra jul? Det vet ju alla att det är tomten som ordnar.

-Så ni tänker inte helt lika du och Hejkon Bacon?
-Vi är inte alls lika. Hon har ju bara varit på gården och hos familjen, själv har jag varit både lite här och där. Och så stavar hon ju Hejkon med jk medan jag stavar med c, lite mer internationellt sådär.

-Är du döpt efter bandet Hacon Bacon?
-Nej, vi visste inte ens att det fanns ett band förrän min husse googlade på Hecon Bacon för att se om det var många grisar som heter så. Vet du, om Hejkon Bacon hade funnits på riktigt så hade hon hade bergis trott att bandet var döpt efter henne, hon verkar ju tro att hela universum roterade runt henne.

-Var det svårt att spela en karaktär som också var gris och som heter likadant?
-Inte för mig men min matte som skrev berättelsen hade lite problem med att hålla isär oss. Ofta skrev hon att Hejko Bacon var en kille och ibland pratade hon och husse om att de nu hade två grisar.

-Jag har förstått att du hamnade hos din matte och husse på ett speciellt sätt, kan du inte berätta hur det gick till?
-Jo, de vill egentligen ha djur men matte är allergisk och så bor de så trångt. När de gick en teaterkurs i improvisation så övade de på att ha saker som på riktigt fast sakerna bara var på låtsas. Det var så jag kom till. Fast matte ville först ha en oimroviserad minigris men då berättade hennes kompis att minigrisar växer fel när de hela tiden måste akta sig för att halka på parkettgolv. Men jag har inga problem med det för jag improviserar att det är ett grovt trägolv.

-Så du både finns och inte finns?
-Ja, det är jättesmidigt. För då kan jag hitta på vad jag vill och vara var jag vill. Och prata alla språk som finns och några till. Det är det som är improvisation.

-Är det alltid bra att vara en improgris?
-Inte alltid. Ibland när matte tar ett bett på husses kaka får jag skulden. Och när husse har glömt vart han har lagt sina saker så skyller han på mig. Men annars är det jättebra.

-Om det skulle bli en uppföljare att Hejkon Bacon, ställer du upp igen då?
-Skulle inte tro det. Gagen i Sverige är så låga så jag funderar på att dra till usa, min agent snackar med dem om en nyinspelning av filmen Babe.

-Vad säger din husse och matte om att du kanske ska flytta?
-Äsch, jag kan ju vara kvar hos dem samtidigt så det är inget problem.

-Ok... det där känns lite svårt att förstå för mig. Finns det någon som har sett dig på riktigt?  Jag menar på riktigt på riktigt?
-Det beror på vad du menar. Jag kan ju på riktigt se ut som jag vill. Fast samtidigt så kan jag ju på riktigt se olika ut hos alla som ser mig. Men på julafton så kunde faktiskt alla se mig på samma sätt på samma gång. Hos tomten kan man ju önska sig vad man vill och så får man det, om man har varit snäll alltså. Så när min matte och husse kom fram till julfirandet så stod jag under granen och väntade. Jag tyckte jag smälte in riktigt bra. Men du, nu måste jag dra.

-Ok. Fast vänta, kunde inte du vara på flera ställen samtidigt?
-Jo men bara om jag vill. Eller om någon annan vill på riktigt. Hej då!






































2 kommentarer:

  1. Svar
    1. Tack! Frågan om bandnamnet blev knasigare än tänkt, såg du mina olika alternativa stavningar?

      Radera

Lämna gärna ett avtryck.